Fotografens död
av
Henning Mankell
Fotografen har blivit brutalt mördad i sin egen ateljé. Den välkände och skicklige kommissarien Kurt Wallander kallas in för att lösa det knepiga fallet. Varför har fotografen blivit mördad och vem är mördaren?
Fakta
Författare: Henning Mankell
Återberättare: Johan Werkmäster
Nivå: 3 - Lätt
Genre: En Lätt Pocket
ISBN: 9789188180964
Utgivningsår: 2006-08-25
Bindningstyp: Lätt Pocket
Antal sidor: 79
Vi rekommenderar även
Det var dags att ta itu med kvällens uppgift.
Simon Lamberg hade en hobby.
Han hade ett fotoalbum
med bilder på kända personer.
Men det var inga vanliga bilder.
Han hade själv ändrat på bilderna
så att personerna blev fula, äckliga och små.
Ikväll tänkte han göra
en egen bild av statsministern.
Han hade klippt en bild
av Sveriges statsminister ur en tidning.
Sedan hade han fotograferat av bilden
och förstorat den.
Han lade bilden framför sig på bordet
samtidigt som han smakade på kaffet
och lyssnade på den klassiska musiken.
Var skulle han börja?
Han bestämde sig för att börja med ögonen.
Han skulle göra ögonen små och sneda.
Sedan skulle han skära bort munnen,
eller kanske sy igen den.
Politiker pratar alldeles för mycket.