Försöksdjuret
av
Marianne Strand
13-åriga Adina söker efter sin mamma Lydia i vimlet bland människor i flygplatsens vänthall. En tjej i militärbyxor, keps och solglasögon frågar om hon är Adina.
- Din mamma är försenad, säger hon. Hon bad mig hämta dig.
Adina följer med. Några minuter senare rusar hennes mamma in i vänthallen. Hon hittar inte Adina någonstans.
Adina är kidnappad, men varför? Hennes föräldrar är ju inte rika. Snart börjar kidnapparna säga saker om hennes mamma.
Att hon plågar djur på forskningsavdelningen där hon jobbar. Adina har aldrig riktigt frågat vad hennes mamma jobbar med, kan kidnapparna tala sanning?
Marianne Strand har skrivit manus till långfilmen Pirret och undervisar i manusskrivande. Försöksdjuret är hennes första bok.
Läs recensioner
Relaterade länkarTill boken finns en lektion på Lärarrummet
Fakta
Författare: Marianne Strand
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170533488
Utgivningsår: 2011-02-01
Bindningstyp: Inbunden
Vi rekommenderar även
Klockan är tjugo i två på natten.
Lydia sitter vid datorn.
Hon har suttit där hela kvällen och surfat på nätet.
Allt hon kan hitta om djurrättsaktivism läser hon.
Hon vill veta hur de tänker, de som tagit Adina.
Förstå vad de är beredda att offra.
Det tröstar henne lite att arbeta.
Hon kan glömma sina känslor en stund.
På en sajt läser hon om hot mot forskare i England.
Deras bilar har förstörts.
Röd färg kastats mot deras hus.
Hoten har även riktats mot deras anhöriga.
Men ingenstans kan hon läsa om
kidnappningar av barn.
Det måste vara en extrem grupp som tagit Adina.
Vet de inte att hon ensam inte bestämmer
över projektet?
"Detta är upptakten till en spännande berättelse som berör. Adina hålls fången, och ungdomarna visar henne via en laptop en film som spelats in på moderns arbetsplats, en film med både fejkade och riktiga bilder, och hon tar mer och mer ställning mot modern och hennes arbete. Slutet är inte oproblematiskt och ger upphov till många funderingar, som kan utgöra stommen för givande diskussioner."
BTJ, Häftepos 11108543, Lena Franzén