Fira året runt
av
Marit G Engstedt
Alla länder har sina helger och högtider. I Sverige är midsommar en viktig festdag. Vi dansar runt en blomsterklädd stång, sjunger sånger och dricker nubbe. Midsommar är vi nästan ensamma i världen om att fira.
Andra helger, som jul och påsk, är stora högtider i de flesta länder. Vissa festdagar har funnits i Sverige i många år. Andra är helt nya, som Kanelbullens dag och Halloween. De dagarna fyller vi med nya seder som kommer att bli tradition i framtiden.
I Fira året runt får du följa med på en festlig tur runt hela året. Vi bjuder på historia, matrecept och tips på hur vi firar och festar i Sverige, nu och förr.
Författaren Marit Engstedt och fotografen Ester Sorri har tidigare gjort den lättlästa boken ”Pyssla och pynta”.
Läs recensioner
Fakta
Författare: Marit G Engstedt
Bild: Ester Sorri
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Övriga faktaböcker
ISBN: 9789170533709
Utgivningsår: 2012-01-01
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 96
Vi rekommenderar även
Augusti är det tid för att äta kräftor.
Förr fick vi inte fiska kräftor förrän
vid kräftpremiären i början av augusti.
Nu kan vi fiska och äta kräftor året runt.
Nu finns det inte sådana regler.
En del fångar sina egna kräftor.
Det är bäst att fiska på natten då kräftorna
är vakna och rör på sig. Kräftor ska koka
i vatten med mycket salt, lite socker
och många dillkronor. Då blir de röda
och får sin speciella smak.
Många har en kräftskiva i augusti.
Då hänger lyktor och glada mångubbar i papper
över bordet.
Till kräftorna är det gott att servera bröd,
ost och kanske öl och snaps. Även en paj
med Västerbottenost passar bra,
recept finns på sidan 58.
"Det här är en helt fantastisk bok att utgå ifrån om man har nyanlända elever. Den kan användas som lektionsunderlag, men kan också vara en bok som finns i klassrummet för den nyfikne. För även om det är så att man känner till olika högtider, är det oftast så att man inte riktigt vet historien bakom."
Bloggen Bokis - 30 jan 2012