Esraa från Alexandria i Egypten
av
Agneta Slonawski
Egypten har inte bara stora pyramider. I staden Alexandria finns också ett berömt bibliotek. Där bor Esraa som är tolv år. Hon har inga syskon, så hennes föräldrar skämmer nog bort henne lite grann.
Esraa gillar att gå i skolan, men hon tycker ännu bättre om att spela basket och dansa balett. Och äta godis förståss... I Alexandria är det väldigt mycket trafik, så Esraa älskar när familjen åker ut till sin sommarlägenhet vid havet. Där kan hon cykla som hon vill.
Fakta
Författare: Agneta Slonawski
Bild: Emelie Asplund
Nivå: 1 - Lättast
Genre: Barn i världen
ISBN: 9789170531095
Utgivningsår: 2007-01-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 109
Vi rekommenderar även
När de kommer hem går Esraa
in på sitt rum för att vila en stund.
Genom den öppna balkongdörren
hörs böneutroparens röst.
Esraa ber fem gånger varje dag.
Före bönen tvättar hon sina fötter,
sedan tar hon en sjal på huvudet.
Om hon inte har med sig en sjal,
drar hon jackan över håret.
Sedan lägger hon sig på knä och ber.
- Oj då, jag slumrade visst till, säger Esraa
när mamman ropar att det är mat.
Det doftar gott av vitlök och kanel
och nyhackad mynta från köket.