En naken karl blir söt
av
Johan Werkmäster
En sommarnatt ringde det på fröken Laskers dörr. Utanför stod en naken karl.
Det var fröken Laskers granne, herr Jansson. Sedan dess träffas de ganska ofta. Herr Jansson har alltid tyckt mycket om mat och med tiden blivit alldeles för fet. En dag hamnar han på sjukhus. Han har fått diabetes, sockersjuka.
Nu måste han banta och motionera. Fröken Lasker ska hjälpa honom att leva ett nyttigare liv. Hur ska det gå?
En naken karl blir söt är Johan Werkmästers sista bok om herr Jansson och fröken Lasker.
Läs recensioner
Fakta
Författare: Johan Werkmäster
Bild: Boel Werner
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Skönlitteratur
ISBN: 9789170533372
Utgivningsår: 2010-09-01
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 127
Vi rekommenderar även
Stjärnorna på slottet
Hela staden är alldeles vit av snö.
Allt blir så tyst när det har snöat.
Ljuden dämpas. Trafiken hörs knappt.
Det är söndagskväll. Herr Jansson och fröken Lasker
sitter i soffan i hennes lägenhet och ser på
teveprogrammet Stjärnorna på slottet. Under en vecka
bor några kända människor tillsammans på ett slott.
Klara tycker bäst om skådespelaren Kjell Bergqvist.
Assar tittar hellre på sångerskan Siw Malmkvist.
– I min ungdom var jag nästan förälskad i henne,
säger han. Jag minns låtar som Jazzbacillen,
Flickor bak i bilen, Bergsprängartango och Slit och släng.
Hon var allt en riktig sötnos på den tiden.
Förresten är hon fortfarande väldigt snygg.
"Relationen mellan mannen av arbetarklass och kvinnan av medelklass skildras med humor kryddad av situationskomik. Liksom de övriga böckerna i serien är denna bok mycket lättläst genom den raka handlingen och det enkla men livfulla språket."
BTJ. Häftepos 10124478. Lektör: Lars Rask