Omslagsbild, Du borde vara här – min brors självmord
Provläs ett kapitel
Pris: 125,00 kr

Du borde vara här – min brors självmord

av Jesper Bohm

"Den 26 juni 2004 tog min storebror Nicklas sitt liv. Jag visste ingenting om självmord. Det var något som mest fanns i filmer, trodde jag. Men Nicklas dog inte i något konstigt och ovanligt. Självmord är ett av de vanligaste sätten att dö på. Varje dag tar fyra personer livet av sig i Sverige. Det betyder att en person tar sitt liv var sjätte timme.

När jag pratar med människor har de flesta någon i sin närhet som har tagit livet av sig. En pappa, en mamma, en kompis, eller en släkting. Det är så vanligt.

Därför tänker jag börja prata om självmord nu. Om min bror Nicklas självmord. Och hur det är att vara en dem som lämnas kvar."

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Jesper Bohm

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Övriga faktaböcker
ISBN: 9789170533402
Utgivningsår: 2011-03-12

Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 84

Vi rekommenderar även

POJKEN I FOTOGRAFIET

I hela mitt liv har jag sagt ”aldrig” om saker.
”Jag kommer aldrig att klara det här provet”.
”Jag kommer aldrig att hitta en tjej som tycker om mig”
Då har ”aldrig” betytt att inte hade någon tjej,
men att jag säkert skulle hitta en tjej
när jag blev äldre. ”Aldrig” har varit ett ord som egentligen betyder ”inte just nu”
eller ”jag klarar provet nästa gång”.
Men efter den där midsommardagen när Nicklas dog,
förstod jag vad ordet ”aldrig” verkligen betydde.

”Jag kommer aldrig att få träffa Nicklas igen”

Det är konstigt när någon försvinner hastigt.
När min farfar dog blev jag ledsen, men inte
på samma sätt. Att en farfar dör är naturligt
och inte alls konstigt. Men att vakna en dag
och plötsligt vara utan en storebror
är jättekonstigt.