Den sista häxan
av
Sven-Olof Lorentzen
Nästan ingen tror på häxor i mitten av 1700-talet. Men bara nittio år tidigare brändes häxor på bål i byn Kilen. Där bor 17-årige Erik som ska bli smed, men allt han tänker på är vackra Sara. Han är nästan som förhäxad av hennes skönhet.
I byn Kilen börjar korna dö av en mystisk sjukdom. Kanske har häxorna kommit tillbaka? Kanske är Sara en häxa som förtrollat Erik?
Relaterade länkar1. Till boken finns en lektion på Lärararrummet
Fakta
Författare: Sven-Olof Lorentzen
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
ISBN: 9789170533631
Utgivningsår: 2011-08-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 79
Vi rekommenderar även
Mörkrets alla varelser
Erik går inte upp på kullen den natten,
han sitter bara och tänker att han borde göra det.
Men att gå ut i mörka skogen mitt i natten
och dra till sig Djävulens sällskap, skrämmer honom.
- Ska du inte gå och lägga dig? frågar hans mor.
Det är mörkt inne i torpstugan.
Hennes röst kommer från sängen i hörnet.
Erik hör sin far och sin bror andas djupt,
de sover redan.
- Snart, mor! svarar han,
Det kanske ska vara fullmåne
när man kallar till sig häxor?
Ja, det ska det nog, tänker Erik.
Det är två veckor till nästa fullmåne,
han har tid på sig att samla mod.
Det är nästan ingen snö kvar nu,
och björkarnas knoppar växer.
Tidigt på morgonen och sent på kvällen
är skogen full av fågelsång.