Omslagsbild, Bögslungan
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Bögslungan

av Per Alexandersson

Max har bara några veckor kvar innan han slutar nian. Han är nöjd med att inte ha blivit retad under skoltiden. Det gäller att inte bära väskan på fel sätt, ha på sig fel kläder, eller säga något klumpigt. Minsta felsteg och du går från cool till mobbad!

En dag får Max se hur en kille blir mobbad i korridoren. Tidigare har han inte lagt märke till killen som heter Niklas. Men från den dagen pirrar det i Max mage när han tänker på Niklas. Är det något fel på honom? Är han bög, eller?

Relaterade länkar
Till boken finns en lektion på Lärarrummet
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Per Alexandersson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170531873
Utgivningsår: 2008-02-04

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 135

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Det magiska molnet
Rea: 80,00 kr
Det magiska molnet
Omslagsbild, Jag vill vara Ella
Pris: 150,00 kr
Jag vill vara Ella
Max letar efter sin skåpnyckel djupt i fickan.
Han håller sin engelskabok
och sitt röda skissblock klämda
mellan armbåge och sidan.
Det hörs steg från korridoren,
vaktmästaren Arne kommer gående.
Med sig har han Niklas
som går med trötta steg.
Arne låser snabbt upp skåpet bredvid Max.

- Du får ta det här skåpet, säger Arne
till Niklas samtidigt som han rycker i dörren.
Den här dörren borde hålla till avslutningen
i alla fall. Det är ju bara en vecka kvar.

Niklas lägger in böckerna och blocket i skåpet.

- Har nån sabbat ditt gamla skåp? frågar Max.

Ja, den där idioten Rikard.

Max sträcker fram en hand.

Hej, Max heter jag!

Efter ett par meter vänder han sig om
och möter Niklas blick.
Det blir Max som viker undan med blicken.
Han vet inte riktigt varför.
Men han känner sig nöjd på något sätt.
Nöjd för att det inte är han som är mobbad,
men också för något annat.
Något som han inte riktigt vet vad det är.