Barn av sin stad
av
Per Anders Fogelström
Huvudpersonerna i Barn av sin stad är Lotten och hennes barn. I Lottens liv finns både glädje och sorg.
Tiden går och barnen växer upp och bilder egna familjer. Och Stockholm fortsätter att förändras.
Illustrerad med teckningar.
Fakta
Författare: Per Anders Fogelström
Återberättare: Johan Werkmäster
Bild: Kalle Berggren
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789189042018
Utgivningsår: 2000-02-12
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 140
Vi rekommenderar även
August möter Ida
August Bodin var 14 år.
Han hade två hem,
ändå kände han sig hemlös.
Han hörde varken hemma i de fattigas
eller de rikas värld.
När han kom hem till det fattiga Söder
hotade de gamla kamraterna med stryk ibland.
De tyckte att han var en förrädare.
Nu var han på sin nya familjs sommarställe
på Stora Essingen.
Där hade han inga vänner. Han lekte sällan.
Oftast satt han ensam och läste en bok.
De förnäma barnen i grannvillorna
visste att August inte var Bodins riktiga barn.
Han var bara ett adopterat fattigbarn.
På Söder hade han Mamma.
I villan fanns hon som han kallade för Mor.
Mamma och Mor. Han tyckte om båda två.