Arg som ett bi
av
Stefan Teleman
Smutsig som en gris eller trogen som en hund? Är det så att grisar är lortiga, kor dumma, hundar trogna och kråkor tjuvaktiga? Så brukar man ju säga i alla fall.
Här ger Stefan Teleman oss svaren på hur och varför talesätt om djur ser ut som de gör!
Stefan har själv illustrerat boken med många roliga bilder.
Relaterade länkarTill boken finns en lektion på Lärarrummet
Fakta
Författare: Stefan Teleman
Bild: Stefan Teleman
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Konst/Musik
ISBN: 9789170531965
Utgivningsår: 2008-02-04
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 63
Vi rekommenderar även
Glad som en lärka
Lärkan är ett säkert vårtecken.
När hon flyttar norrut till våra trakter,
då är våren på gång.
Författaren Erik Rosenberg skriver
att när lärkan sjunger, stiger den med fladdrande vingar
i mjukt studsande ryck rätt upp i luften.
Lärkan sjunger utan paus i tio, femton minuter.
Det låter som om fågeln är glad!
Också jag blir glad av fågelsången.
Svävar nästan som en fågel!
Glad som en lärka.
Lärkan heter egentligen sånglärka.
Det förstår man när man hör den ute på en åker.