Ansats till övertramp - allt om friidrott
av
Arne Norlin
Friidrott är en av världens största sporter. Det är också en av de enklaste. Den som springer fortast eller hoppar högst vinner.
Ändå finns det saker som är svåra att förstå, varför hoppar man tresteg och inte fyr- eller femsteg? Varför springer män 110 meter och kvinnor 100 meter häck?
Här är Arne Norlins tredje bok om sport!
Fakta
Författare: Arne Norlin
Bild: Jens Andersson
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Sport
ISBN: 9789170532122
Utgivningsår: 2008-01-01
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 109
Vi rekommenderar även
HÖJDHOPP
Den som hoppar brukar misslyckas,
förutom Dick Fosbury förstås. 80 000 åskådare
i Estadio Olympico i Mexico City 1968
och miljoner teve-tittare trodde inte sina ögon
när de såg höjdhopparen Fosbury.
Vilken pajas! Är det "Dolda kameran"? Så löjligt
det ser ut. Och livsfarligt! Han kommer att bryta nacken.
Men Fosbury ändrade höjdhoppshistorien.
Det nya med Fosburys stil var att han passerade ribban
med ryggen mot den. Huvudet kom först.
Sedan rann axlar, bål, lår och ben över i en mjuk rörelse.
Ingen hade sett något liknande tidigare.
Långe Fosbury började med sin stil redan i skolan,
som 16-åring. Sommaren 1968, 21 år gammal,
hade han redan hört alla skämt och blivit idiotförklarad
fler gånger än han kunde räkna.