Anna Svärd
av
Selma Lagerlöf
Karl-Artur träffar Anna Svärd. Anna drömmer om en fin gård och familj. De gifter sig och flyttar in i ett eget hus. Men i byn finns Thea, hustru till klockaren. Hon är förälskad i Karl-Artur och försöker förstöra för Anna.
Anna Svärd är den tredje delen i Selma Lagerlöfs trilogi om den Löwensköldska Ringen. De två första böckerna
"Löwensköldska Ringen" och "Charlotte Löwensköld" är utgivna separat i en volym på LL-förlaget.
Fakta
Författare: Selma Lagerlöf
Återberättare: Nils-Olof Franzén
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170531996
Utgivningsår: 2008-02-04
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 142
Vi rekommenderar även
Morgonstund
När Anna hade vaknat följande morgon,
höll hon ett litet samtal med sig själv.
- Månntro om den nya prästfrun ligger och väntar
att hennes fina piga ska komma med kaffe och nybakat bröd,
mumlade hon och skrattade och var
på sitt bästa morgonhumör.
Gång på gång satte hon sig upp i sängen och såg mot dörren.
- Kan man begripa, att det inte rör sig i köket?
Jag får väl klä på mig och se hur det står till.
Hon klädde sig och smög tyst ut i köket.
- Maken har jag då aldrig sett, tänkte hon.
Både köksa och piga har försovit sig. Ena riktiga slarvor
måste det vara, för här finns varken ved eller vatten.
Men det är ju fru Sundler som har anställt tjänstefolket,
så då kan man inte vänta bättre.