Omslagsbild, Anna Karenina
Provläs ett kapitel
Pris: 160,00 kr

Anna Karenina

av Leo Tolstoj

Anna Karenina är en mycket vacker kvinna. Hon bor i den ryska staden Sankt Petersburg. Hon är gift och har en son. Hon möter den rike greven Vronskij och blir förälskad. Men om hon lämnar sin man kanske hon förlorar sin älskade son.

Det här är en av världens mest kända kärleksromaner. Leo Tolstoj skrev den i slutet av 1800-talet. Nu har Johan Werkmäster skrivit om den till lättläst svenska.

Läs recensioner
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Leo Tolstoj
Återberättare: Johan Werkmäster

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170530272
Utgivningsår: 2004-08-25

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 184

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Låt tistlarna brinna!
Pris: 65,00 kr
Låt tistlarna brinna!
Omslagsbild, Odysséen
Pris: 100,00 kr
Odysséen
-Jag vill varna dig för vad som kan hända
om du fortsätter att träffa greve Vronskij så ofta,
sade han. Ikväll satt du och pratade
med honom alldeles för länge.
Du får dåligt rykte.
Folk har börjat att skvallra om er.

- Jag förstår inte vad du menar, sade Anna.
Nu måste jag lägga mig och sova.

Hon började gå mot sovrummet,
men Alexej hejdade henne.

- Du ska lyssna på mig, sade han.
Jag är din make och jag älskar dig.
Det är möjligt att jag har fel.
Kanske är det inte alls något mellan dig och Vronskij.
Men för att få slut på skvallret
vill jag att du inte träffar honom mer.

- Jag förstår verkligen inte vad du pratar om,
sade hon. Nu går jag och lägger mig.

Hon började åter gå mot sovrummet.
Den här gången gjorde Alexej Karenin inga försök
att hejda henne.
Boken berör. Werkmäster har lång erfarenhet av att skriva lättläst och han lyckas återge inre psykologiska skeenden. Den olyckliga och psykiskt försvagade Anna dras obönhörligt mot undergången. (Ur BTJ)

Jag gillar den här boken mycket. Anna Karenina är en klassisk kärlekshistoria och jag förstår varför så många tycker om den. Den handlar om mycket som folk tänker på i dag. På det sättet är Anna Karenina en tidlös roman. (Ur Sesam 041214)