Omslagsbild, Anna, Hanna och Johanna
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Anna, Hanna och Johanna

av Marianne Fredriksson

Boken handlar om tre generationer kvinnor. Hanna är bara tretton år gammal när hon föder sin dotter Johanna. De lever på landet och får slita hårt. Också Johanna får en dotter. Hon heter Anna.

Anna går på universitetet och blir författare. Mycket har förändrats. Men Anna märker att hennes eget liv mer och mer liknar Hannas och Johannas.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Marianne Fredriksson
Återberättare: Malin Lindroth

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Samtida
ISBN: 9789170531149
Utgivningsår: 2007-01-25

Antal sidor: 127

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Mannen utan öde
Pris: 65,00 kr
Mannen utan öde
Omslagsbild, När de döda vaknar
Rea: 50,00 kr
När de döda vaknar
Omslagsbild, Predikanten
Pris: 85,00 kr
Predikanten
Omslagsbild, Vampyren i Blackeberg
Pris: 85,00 kr
Vampyren i Blackeberg
Lisa drog undan lakanet som täckte Bromans kropp.

– Det som ligger här är inte din far,
sade Lisa till Johanna.
Det är bara hans skal.
Din riktiga far väntar på dig i himlen.

Det räckte.
Nu grät Johanna i den främmande tantens famn.
Nu kunde hon viska
att så där hade hon också tänkt.

Johanna kände sig trygg med Lisa.
När Bromans kista sänktes i jorden
sökte hon sig till Lisas famn
istället för sin mammas.

De var många kring graven,
vänner och grannar,
som kommit för att säga ett sista adjö till Broman.
Prästen höll ett långt tal.
Hanna lyssnade inte på det prästen sa.
Hon såg Lisa stå med armen om Johanna.
Hanna kände sig ledsen för att Johanna
sökte tröst hos Lisa.

Hanna tyckte att det var hon som
borde trösta Johanna.
Hon var ju ändå flickans mor.