Centrum för lättlästs historia

Här kommer några viktiga händelser i vår historia
1968 startade utgivningen av LL-böckerna.
1984 gavs det första numret av tidningen 8
SIDOR ut.
1984 LL-stiftelsen startas för att ta hand om
utgivningen av 8 SIDOR.
1987 bestämde regeringen att 8 SIDOR
skulle finnas kvar.
1988 tog LL-stiftelsen över ansvaret för
utgivningen av LL-böcker.
1991 startade LL-stiftelsen ett eget bokförlag
som döptes till LL-förlaget.
1992 började Läsombudsverksamheten på försök i
några kommuner.
1994 startar Läsombudsverksamheten på riktigt i
hela landet.
1997 blir LL-stiftelsen Centrum för lättläst.
1997 startar Lättläst-tjänsten som skriver om
samhällsinformation
till lättläst svenska och ordnar kurser i att skriva lättläst.
2007 får Centrum för lättläst i uppdrag att ge
ut lättläst för skolelever.
2009 börjar Läskraft! - ett projekt som ska få
anhöriga och andra att läsa tillsammans med personer med
demens.
2009 startar vi vår första Facebooksida.