Zlatan kör förstås Ferrari

tw_juni2011Länge hette våra svenska fotbollshjältar mest sådant som Svensson, Nordahl eller Edström. Bra spelare, säkert envisa som synden. Utan en väldig ambition hamnar ingen spelare i svenska landslaget. Men de var ändå alltid en del av det där goda svenska kollektivet. Spelare som underordnade sig gruppen och tränaren. Tillsammans kunde uträtta stordåd. Men det var sällan någon som stack ut, som nådde upp till stjärnhimlen.

Vi fotbollsfans längtade efter något annat, något mer. Ute i världen fanns underverk som Maradona, Beckham och  Ronaldo. Världsvana, eleganta, tekniska. Spelare med lika stor stjärnglans som egon. Och de körde Maserati och Ferrari istället för Saab Turbo.

Då klev en sällsynt bollbegåvad skånepåg från Rosengård i Malmö in på planen. Vi fick till slut vårt kaxiga undantag. Nu serverades det plötsligt en dubbel espresso istället för vårt vanliga bryggkaffe. Först uppstod en tid av förvirring. Fick man ha så mycket attityd i folkhemmet? Blev det inte för mycket av det vi längtat efter? En främlingsfientlig politiker påstod till och med att hans attityd var osvensk och därmed helt olämplig i ett svenskt landslag.

Men nu är ju Zlatan ingen främling. Grabben från förorten är helt enkelt Sveriges bästa spelare någonsin. Han växte också upp till en ansvarstagande lagkapten.

Men han kör förstås en Ferrari. Eller en Porsche om han skulle ha lust med det.

Tom Weegar, webbansvarig på Centrum för lättläst

LL-förlagets lättlästa Jag är Zlatan finns nu i vår bokhandel

1 kommentar om “Zlatan kör förstås Ferrari”

  1. Håller med! Han har en härlig attityd, vi är fler som behöver smittas av den!

    Skrivet den juni 13, 2012 kl 15:44 av Maria

Kommentera

Dela på Internet: