Lättläst information
Lättlästa texter behövs
Att skriva information på lättläst svenska handlar om
att anpassa texten efter mottagarens behov,
kunskap och läsförmåga. Lättlästa texter kan därför
se olika ut beroende vem texten riktar sig till.
Vi vet hur goda läsare läser och vi vet hur svaga läsare
läser.
Vi har identifierat svårigheterna och har hittat lösningar.
Dessa lösningar använder vi när vi skriver texter på lättläst
svenska.
Lättläst handlar om att välja enklare ord framför svåra,
ovanliga ord. Det handlar om att skriva kort, utan att missa
viktig information. Lättläst handlar också om vilket typsnitt
och storlek man ska välja och om hur bilder och text kan
samspela
för att öka läsbarheten. Det handlar också om att förstå
vad läsaren vill och behöver veta.
Fortfarande diskuterar många människor om lättläst behövs
och om det verkligen går att skriva lättläst utan att viktig
information försvinner. Vi vet att det går att beskriva
sådant som är krångligt på ett sätt som är lätt att förstå
och som fler kan ta till sig.
Vad är lättläst och vad är klarspråk?
Många undrar vad det är för skillnad mellan en lättläst
text
och en klarspråkstext. Förenklat kan man säga att en text
på klarspråk utgår från att läsaren inte har några
lässvårigheter.
Nivån påminner om den vanliga nyhetstexten och är krav
för godkänd läsförmåga efter grundskolan.
25 procent av alla vuxna har inte en läsförmåga
som når upp till den nivån. De behöver texter
som är ännu enklare, mer välstrukturerade
och som inte utgår från att läsaren har förkunskaper.
Lättlästa texter riktar sig främst till dessa
läsare.
Klarspråk räcker alltså inte för att göra texter begripliga
för alla. Klarspråk behöver kompletteras med texter
på lättläst svenska.
Exempel på lättlästa texter