Vad är läsombud?
Läsningen
- en viktig del av vår vardag
Vi läser många gånger varje dag: tidtabeller, tidningar, brev,
böcker och mycket annat. Vi läser för att få veta när bussen går
och vad som har hänt i hemma i Sverige och ute i världen. Vi läser
för att få besked om skatten och försäkringsvillkoren, men också
för en stunds avkoppling innan vi somnar för natten. Men hur är det
för den som inte kan eller orkar läsa själv?
Personer med lässvårigheter behöver lättlästa texter
Många gamla orkar inte läsa. Andra har funktionshinder eller
sjukdomar som gör det svårt att läsa. Då är lättlästa texter ett
riktigt bra alternativ. Det finns böcker, tidningar och
samhällsinformation som är lätta att läsa. En lättläst text är
kortfattad med enkla ord och enklare innehåll. En lättläst text ger
all nödvändig information.
Lättläst och högläsning - en möjlighet för många
Man kan faktiskt få tillgång till läsning fast man inte kan
eller orkar läsa själv. Någon annan kan läsa högt! Med högläsning
och lättlästa texter får många helt nya möjligheter till
läsestunder med allt vad det kan innebära: stimulans, närhet,
kunskaper, en skön stund tillsammans - en höjd livskvalitet!
Bli läsombud!
Personal och andra som ger hjälp i vardagen kan bli läsombud.
Dessa ger läsmöjligheter till dem som inte kan eller orkar läsa
själva. Läsombud finns i olika personalgrupper och man är läsombud
som en del av sitt vanliga arbete. Också för läsombuden öppnar
högläsningen nya möjligheter. Det är en ny och spännande
arbetsuppgift, som berikar kontakten med den man läser tillsammans
med.
Vad gör ett läsombud?
• Ordnar regelbundna läsestunder med högläsning
• Berättar om lättläst och annat lämpligt material
• Ordnar biblioteksbesök
• Inspirerar sina kollegor att läsa högt
Hur
blir man läsombud?
Den som vill bli läsombud går en studiecirkel. I cirkeln lär man
sig mer om lättlästa böcker, nyheter och samhällsinformation. Man
får också lära sig hur läsningen kan ordnas i praktiken på
arbetsplatsen. Den som blir läsombud får gratis tidningen
Läsombudet, som handlar om lättläst och läsning. Läsombuden inbjuds
också då och då till fortbildningar. Biblioteket brukar bidra med
inspiration och lästips.
Det finns redan många läsombud
Det finns över 5000 läsombud (januari 2010) i handikapp- och
äldreomsorg i de flesta av landets kommuner. Tag kontakt med oss på
Centrum för lättläst eller ett studieförbund på din hemort ifall du
själv vill läsombud. Ta chansen att få en rikare arbetsvardag!
Vill du veta mer om Läsombud? Kontakta gärna Maud Husberg,
e-post-adress: maud.husberg@lattlast.se