Följ oos på facebook
Få information om vad som händer hos oss, på lättläst-området och våra aktuella erbjudanden.

Mannen som
älskade att läsa

Eleonor och Ingvar

- När jag blir pensionär, då ska jag läsa, sa Ingvar som lånade hem travar med böcker som nätterna inte räckte till för att hinna läsa. Men livet ville annorlunda. 64 år gammal fick Ingvar diagnosen demens.

Högläsningen gav Ingvar fortsatt läsglädje!

Läsombud - Funktionsnedsättning

Erbjudande 395 kr för 6 böcker och tidningsprenumeration

Läs mer om erbjudandet!

Personer med lässvårigheter behöver lättlästa texter

DSC_0463.jpg

Många personer med funktionshinder har svårt att läsa. Då är lättlästa texter ett riktigt bra alternativ. Det finns böcker, tidningar och samhällsinformation som är lätta att läsa. En lättläst text är kortfattad med enkla ord och enklare innehåll. En lättläst text ger all nödvändig information.

Lättläst och högläsning
− en möjlighet för många

Man kan faktiskt få tillgång till läsning fast man inte kan eller orkar läsa själv. Någon annan kan läsa högt! Med högläsning och lättlästa texter får många helt nya möjligheter till läsestunder med allt vad det kan innebära:
stimulans, närhet, kunskaper, en skön stund
tillsammans - en höjd livskvalitet! 

NY BOK: Hundraåringen
som klev ut genom fönstret och försvann

När Allan Karlsson ska fira sin hundrade födelsedag flyr han från sitt eget kalas på äldrehemmet. Han vill uppleva något mer, han vill få ta en sup och känna livet. Jonas Jonassons roliga och spännande bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann har nu återberättats till lättläst av författaren Cecilia Davidsson.
Läs mer om boken

NY BOK: Glassfamiljen

Calle skruvar och vrider på olika knappar på glassmaskinen. Snart sprutar ljuslila gräddglass
ur ett rör. Ur ett annat åker blåbär i en rasande fart. Calle och hans familj äger en glassfabrik. Familjen
gör fler än en miljon strutar varje år.
Läs mer om Glassfamiljen

BOKTIPSET: På Jobbet 9 - 5 Boken På Jobbet 9 till 5

Fem arbetstagare på ett dagcenter - kaotiskt, jobbigt, men också kul och crazy. Arne vill ha ordning och reda. Elin träffar en kille och har svårt att säga nej. Alice ser de andra gå och fika, men ingen frågar om hon vill följa med. Johan är en spexare och Sussi behöver tänka på sin vikt. Händelser som skulle kunna vara hämtade ur verkliga livet.
Här kan du läsa mer om boken

BOKTIPSET: Två roller och ett bröllopBILD: Omslag till boken Två roller och ett bröllop

Sofia och Pablo lärde känna varandra när de var med i en dansgrupp. Sedan har de fortsatt att stå på scen tillsammans i en teatergrupp. Där spelade de kärleksparet i Orfeus och Eurydike. Och Sofia och Pablo blev ett par även utan för arbetet. Sofia och Pablo har båda Downs syndrom men lever ett vanligt liv i sin lägenhet i Liljeholmen.
Här kan du läsa mer om boken

BOKTIPSET: Nio dagar i Maddes liv

Madde jobbar i stadsparken och älskar att klippa gräs. Hon drömmer sig bort i solen och tänker på sådant hon tycker om - resor, kakor och killar. En dag står det en riktig drömprins vid fontänen. Han heter Jacob. Varje dag kommer han till parken och äter sina lunchmackor. När Madde får veta att han redan har en flickvän blir hon väldigt ledsen.en hennes arbetskamrat Ulla förstår att det finns något annat Madde är ledsen för också, något mycket värre...Läs en intervju med författaren Maria Küchen   Här kan du beställa boken 

BOKLÅDOR: Från Linné till skräck i Catharinas lådor

"Syftet med lådorna är att stimulera till högläsning och intresset är stort. Läs en bok! Läs högt! Så lyder uppmaningarna och vilket gensvar jag har fått!" Catharina Kåberg, kultursekreterare i Uppsala kommun.Läs om de omtyckta boklådorna i Uppsala 

 

Dela på Internet: