Välkommen till Läsombud

Kennerth Björn, FUB:
Lagstifta om rätten till lättläst
− Som samhällsmedborgare har man rätt att förstå varför
samhället är som det är. All samhällsinformation ska vara sådan att
jag kan ta den till mig och förstå den. Det är en mänsklig
rättighet tycker jag."
Läs hela intervjun från Läsombudet nr 1,
2012
NY
BOK: Fira året runt
Alla länder har sina helger och högtider. I Sverige är midsommar
en viktig festdag. Vi dansar runt en blomsterklädd stång, sjunger
sånger och dricker nubbe. Midsommar är vi nästan ensamma i världen
om att fira. I Fira året runt får du följa med på en festlig tur
runt hela året. Vi bjuder på historia, matrecept och tips på hur vi
firar och festar i Sverige, nu och förr. Läs mer om
boken
NY
BOK: Oss skrämmer dom inte
Vår populära serie En Lätt Pocket bestod tidigare av främst
deckare. Nu har vi bytt vi till lite mer vardaglig spänning. Men
rätt så rafflande är ändå Elsie Johanssons bok "Oss skrämmer dom
inte" om gamle Johan och hunden Racka.
Läs mer om boken
Läs i alla våra nya böcker på Provläs.se!

Nyfiken på nya böcker? På provläs.se kan du provläsa ett kapitel
eller två ur LL-böcker direkt på din dator. Vi har lagt upp
alla nya böcker från LL-förlaget på sajten.
Här har vi
samlat våra provläsningar
SVT: "Högläsning är
rena medicinen"
"Hemma hos en av de boende på Hattstugan i När på Gotland är
det glad stämning när det är dags för högläsning." SVT
berättar om läsombud vi Hattstugan på Gotland och inom omsrgen
i Norrköpings kommun i ett längre reportage.
Se inslaget på SVT
Play
Projekt Läskraft! är har klarat av år två
Projektet Läskraft! inspirerar frivilliga till högläsning av
lättlästa böcker för personer med demens på äldreboenden, i daglig
verksamhet och även för dem som bor kvar hemma. Projektet är ett
samarbete mellan Centrum för lättläst, Demensförbundet,
Studieförbundet Vuxenskolan och landets bibliotek.
Läs mer om projektet!
Nya bokrecensioner på film
FUB-medlemmar i Växjö har åter läst böcker från LL-förlaget. På
FUBs webbplats kan du se och höra vad läsarna tyckte några av
de senaste LL-böckerna.Till
recensionerna och FUB-kollen
8 SIDOR - över 50 % i rabatt
För att så många som möjligt ska kunna hänga med i allt viktigt
som händer i samhället, ger vi på 8 SIDOR alla läsombud och alla
boenden och dagliga verksamheter ett riktigt förmånligt erbjudande.
30 nummer för 230 kronor. (Ordinarie pris är 490 kronor).
Här kan
du beställa erbjudandet
En läsdagbok att ladda hem!
Vi delade tidigare ut en tryckt liten läsdagbok. De blev mycket
omtyckt och tog snart slut. Den var också dyr att trycka. Nu kommer
vi med en lite enklare ersättning. Den nya Läsdagboken laddar du
hem till din dator och skriver ut själv. Skriv gärna ut den på lite
tjockare papper så blir dagboken lite mer lik en riktig
bok...
Ladda hem Vår
läsdagbok (pdf)