Selma Lagerlöf är en av våra mest kända
författare. Hon föddes för drygt 150 år sedan, närmare
bestämt 20 november 1858. Lagerlöf var den första kvinnan i Svenska
Akademin och den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur.
Hon var också den första svenska mottagaren av Nobelpriset, som hon
tilldelades 1909. LL-förlaget har gett ut en rad av Lagerlöfs
böcker i lättläst version. Det ger möjlighet även för lässvaga
elever att bli bekanta med Lagerlöfs fantastiska berättelser.
LL-förlaget firade Selmas 150-års jubileum med
inte mindre än fyra böcker: en biografi om Selma av Johan
Werkmäster och tre nya berättelser i lättläst version!
Läs mer om
biografin Selma - liv, lust och litteratur
Två lektioner om Selma
Gösta
Berlings saga i undervisningen.
Selma i
gymnasiesärskolan
I kursplanen:
Skolan
skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur
samt gärna läser på egen hand och av eget intresse.
I slutet av det nionde skolåret skall eleven inom ämnet svenska
kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några
skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors
sätt att leva och tänka.
Nio lättlästa böcker av Selma
Böckerna rekommenderas för högstadiet, gymnasiet och
gymnasiesärskolan. OBS! I spalten till höger finns ett förslag till
hur kan du använda Gösta Berlings saga i undervisningen.
Här kan du
beställa lättlästa böcker av Selma Lagerlöf
Jerusalem
Bygger på verkliga händelser i Dalarna och kretsar kring en rik
släkt. Släkten äger traktens största gård men fiendskap förföljer
dem. Sönerna går med i en väckelserörelse och emigrerar med andra
till Jerusalem. Hemska upplevelser dem att undra om det var rätt
att resa.
Körkarlen
Klädd i en lång svart kåpa med luva ner över ansiktet åker Dödens
körkarl runt i sin kärra. I sin hand håller han en rostig lie.
Ikväll ska han besöka den sjuka syster Edit, befria henne från
livets fängelse. Men hon är inte redo att dö...
Julrosen
Varje julnatt förvandlas den stora Göingeskogen till en underbar
lustgård med de mest sällsynta blommor och växter... I Julrosen
möter vi dödgrävare och dödskallar, ett myller av djur, storbönder,
luffare, smeder, självaste skogsrået och inte minst Selma
själv.
Anna Svärd
Karl-Artur träffar Anna Svärd. De gifter sig och flyttar in i ett
eget hus. Men i byn finns Thea, hustru till klockaren. Hon är
förälskad i Karl-Artur och försöker förstöra för Anna. Återberättad
av Nils-Olof Franzén. Finns inläst i mp3-format.
Löwensköldska ringen och Carlotte
Löwensköld
(utgivna i samma pocket)
General Löwensköld har en dyrbar ring som är värd lika mycket som
en hel gård. När generalen dör, begravs han med ringen på fingret.
En mörk natt bryter någon upp hans grav och stjäl ringen. Då börjar
generalen spöka och många kusliga saker inträffar.
Karl-Artur är präst. Hans föräldrar är rika men själv vill han
leva fattigt. Han tror att Gud vill ha det så. Karl-Artur träffar
Charlotte och blir förälskad i henne.
Ges ut i en volym. Finns inläst i mp3-format.
Gösta Berlings saga
Gösta Berling har förlorat sitt arbete som präst. Han älskar
brännvinet för mycket. Hos den rika majorskan på Ekeby i Värmland
lever han tillsammans med kavaljererna. De far runt på vägarna i
Värmland på jakt efter äventyr. Finns inläst i mp3-format.
Herr Arnes penningar
Herr Arnes skattkista med silverpengar kommer att bli hans olycka.
En kuslig vinternatt kan man höra hur knivarna slipas på Branehög.
Berättelsen är full av onda män, spöken och mördare.
Kejsaren av Portugallien
Boken handlar om torparen Jan i Skrolycke. Han älskar sin dotter
Klara Fina oerhört mycket. När hon åker till Stockholm saknar Jan
henne så mycket att han blir galen. Återberättad av Malin Lindroth.
Boken finns inläst på CD.
En herrgårdssägen
Gunnar Hede studerar i Uppsala men sköter inte sina studier. Att
spela fiol är det han allra helst vill göra. Gunnar möter den
fattiga Ingrid som han inte kan glömma. Pengarna tar slut och
Gunnar får ett svårt liv och blir psykiskt sjuk. På ett märkligt
sätt möter han Ingrid igen.