Läs filmen
Titanic - kommer snart som 3D
Storfilmen Titanic från 1997 med Leonardo diCaprio och Kate
Winslett i huvudrollerna kommer april 2012 tillbaka på biodukarna.
Då får vi se skeppet sjunka i 3D.
Jane Eyre - nyinspelad
Den spännade berättelsem om Jane Eyre, den mystiske Mr Rochester
och den dolda hemligheten på Thornsfield har återigen
filmatiserats.
Nu med Mia Wasikowska som Jane Eyre.
Två populära svenska filmer som bygger på böcker
Vampyrer och riddare har huvurollerna i två svenska filmer som
bygger på böcker, som också finns i lättläst version. Har dina
elever sett filmen, låt dem läsa boken eller tvärtom! Film fungerar
ofta som aptitretare och inkörsport till boken.
Låt den rätte komma in är en filmatisering av
John Ajvide Lindqvists populära skräckbok med samma namn. Filmen
har regisserats av Tomas Alfredson. Den lättlästa boken har titeln
Vampyren i Blackeberg. Gillar dina elever den här boken, så plocka
även fram När de dödar vaknar som är en lättläst version av av
Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda, som också kommer att
filmas.
Arn - riket vid vägens slut är den andra filmen
som bygger på Jan Guillous populära serie om tempelriddaren Arn.
Har dina elever missat första filmen? Låt dem läsa början av den
spännande historien i den lättlästa Arn - Vägen till
Jerusalem.
Klassiker som bok och film
Böckerna är nya men filmerna spelades in för ett antal år sedan.
De finns kanske att låna på AV-centralen.
Jerusalem av Selma Lagerlöf, återberättad av
Agneta Klingspor tillhör höstens utgivning. Filmen med samma namn
har regisserats av Bille August och hade premiär 1996.
Romanen om Olof av Eyvind Johnson är återberättad
av Håkan Boström. Den lättlästa versionen består av två delar och i
varje del finns två av Johnsons böcker. Den första delen innehåller
Nu var det 1914 och Här har du ditt liv. 1966 hade filmen Här har
du ditt liv premiär med Jan Troell som regissör.
Böcker som finns i lättläst version - och som film
Arn - Vägen till Jerusalem / Jan Guillou
Filmen är från 2008. Regi: Peter Flint.
Ondskan /Jan Guillou
Filmen är från 2004. Regi: Mikael Håfström.
Det Fruktansvärda / Håkan Nesser
Bokens originaltitel är Kim Novak badade aldrig i Genesarets
sjö.
Filmen har samma namn och kom ut 2005.
Barnens ö / PC Jersild
Filmen hade premiär 1980. Kay Pollak är regissör.
Mitt liv som hund / Reidar Jönsson
Filmen hade premiär 1985. Lasse Hallström är regissör.
Jerusalem av Selma Lagerlöf, Regisserad
av Bille August och hade premiär 1996.
Romanen om Olof av Eyvind Johnson. 1966 kom
filmen
Här har du ditt liv med Jan Troell som regissör.
Ninas resa - en berättelse om att överleva / Lena
Einhorn
Filmen hade premiär 2007. Regi: Lena Einhorn.
Romeo och Julia / Matteo Bandello
Historien om det unga kärleksparet har filmats flera gånger.
En modern version av temat finns i West Side Story från
1961.
Stolthet och fördom / Jane Austen
Har filmats ett flertal gånger, den senaste versionen är från
2005.
Kameliadamen / Alexandre Dumas
Den mest kända versionen är från 1936 med Greta Garbo i
huvudrollen. Temat finns i filmen Moulin Rouge från 2001 med Nicole
Kidman i huvudrollen.
Anna Karenina /Leo Tolstoj
Flera olika filmatiseringar finns bl a från 1935 med Greta Garbo,
från 1948 med Vivian Leigh och en version från 1985.
Madame Bovary / Gustave Flaubert
Har filmats flera gånger. Den mest kända är från 1991 med Isabelle
Huppert i huvudrollen. Claude Chabrol är regissör.
Jane Eyre / Charlotte Brontë
Har filmats flera gånger. Det finns en version från 1996 och den
senaste är från 2006.
Greven av Monte-Cristo / Alexandre Dumas Denna
kända äventyrsroman har blivit filmad för både bio och tv ett antal
gånger. 1975 kom en film med Richard Chamberlain i huvudrollen. För
några år sedan visades en serie på tv med Gérard Depardieu som
greven.
Deckare med Kurt Wallander/ Henning Mankell
Det finns ett antal filmer och tv-serier där Kurt Wallander löser
knepiga mordfall. Följande lättlästa böcker finns med Kurt
Wallander som huvudperson
- Fotografens död
- Mannen på stranden
- Pyramiden
- Hugget & Sprickan
Deckare med Martin Beck/ Sjöwall&Wahlöö Här
finns både filmer och tv-serier med Martin Beck i huvudrollen.
Följande lättlästa böcker finns
- Mannen på balkongen
- Roseanna
- Mannen på taket