Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Följ oos på facebook
Få information om vad som händer hos oss, på lättläst-området och våra aktuella erbjudanden.

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 6 februari
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

Erbjudande till skolbibliotek

Fyll på skolbiblioteket med
tolv valfria böcker
och 8 SIDOR till bra pris!
Läs mer och beställ
Nytt nyhetsbrev för skolbibliotek. Läs det och välj vilka nyhetsbrev du vill få!

Senaste 8 SIDOR

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

Israel och Palestina

Västbanken, Gaza, Israel, Palestina, Betlehem. Geografiska namn som ständigt förknippas med konflikter och krig. I över 60 år har bråket mellan israeler och palestinier pågått. Lösningen verkar avlägsen: nu i vintras rasade ett våldsamt krig i Gaza. Många människor dog och ännu fler blev hemlösa. Men varför händer det och hur ska konflikten kunna lösas?

8 SIDOR rapporterar om nya händelser och på prenumerantwebben finns mer information. Hur ser livet ut för dem som bor i denna del av världen?
Det finns även en lärarhandledning till tema Israel och Palestina

Bakom muren - systrar i Palestina

Omslag Bakom murenNadia bor i Betlehem på Västbanken.
Natasja bor i ett kloster på Olivberget
i Jerusalem. Rakt genom Palestina
har Israels armé byggt en 10 meter hög mur
som skiljer de båda systrarna åt.
Bara med ett särskilt tillstånd
kan människor passera genom muren.

Hur ser livet ut för dem som bor här? Nadia är politiskt aktiv och lever ett utåtriktat liv
med arbete och stor familj. Natasja är nunna
och lever mycket tillbakadraget.

I "Bakom muren" av Anne Sörman får vi möta de båda kvinnorna och ta del av olika sätt att vardagen i dagens Palestina.

Läs mer om Bakom muren

Vad finns att tillgå?

Faktartiklar
Gå till www.8sidor.se och sök på till exempel Palestina för att se nyare och äldre nyhetsartiklar.

På 8 SIDORs prenumerantwebb finns länderförteckningen som ger mycket information om:
- Palestinska självstyret: Västbanken
och Gazaremsan (prov från prenumerantwebben längst ned på denna sida)
- Israel
- Egypten
- Libanon
- Syrien

På 8 SIDORs prenumerantwebb
finns en förteckning över stora organisatione, bland andrar:

- FN
- Arabförbundet

OBS. Prenumerantwebben är en bonus för just prenumeranter.
Lösenordet till sidorna finns i tidningen 8 SIDOR.

Andra faktaböcker om Mellanöstern:
Esraa från Alexandria i Egypten
- ingår i bokserien Barnen i världen 

Palestinska självstyret - från 8 SIDORs prenumerantwebb

Språk: Arabiska
Folkmängd: 3,8 miljoner människor.
Städer: Jeriko, Nablus, Betlehem,
Gaza, Ramallah, Hebron.
Folkgrupper: Palestinier och judar
Plats: Granne med Israel.
Statsskick: Självstyrande område.


lr_palestina-flag

 

De palestinska områdena Gaza och Västbanken ligger på varsin sida om Israel. Gaza och Västbanken kallas för självstyrande palestinska områden. Om fredssamtalen med Israel leder till fred så kan de bli delar av ett nytt land Palestina. Det är palestiniernas mål att få ett eget land.

För två tusen år sedan levde judarna i Israel. Då hette landet Palestina.
Det var många krig i landet och judarna flyttade till Nordafrika och Spanien.
Där levde judar och araber i fred i många hundra år. Under tiden bosatte sig andra araber i landet Palestina. De fick namnet palestinier och är muslimer.

Två tusen år senare blev Israel ett judiskt land igen. Andra världskriget var slut. Nazisterna hade dödat sex miljoner judar. 1948 bestämde FN att judarna
skulle få ett eget land. Alla judar som överlevt kriget fick leva i Israel. Det kom flera miljoner judar till Israel för att bosätta sig. Men där bodde redan palestinier.

FN bestämde att Palestina skulle delas i två delar. En del skulle judarna få. En del skulle palestinierna få. Palestinierna protesterade mot delningen. De ville ha kvar sitt land. De arabiska grannländerna började ett krig mot Israel. Men kriget gick inte som de trodde. När kriget var slut hade Israel tagit en stor del
av det palestinska landet.

Sedan dess har israelerna och palestinierna varit fiender. De flesta palestinier som bodde i Israel flydde till flyktingläger i grannländerna. Där bor de flesta fortfarande kvar.

Det blev fler krig mellan Israel och grannländerna. Israel tog ännu mer mark från det palestinska området, bland annat Gaza och Västbanken.

FN har sagt att Israel ska lämna tillbaka marken. Men Israel har vägrat. Det har blivit så många bråk och strider mellan palestinier och israeler att det är omöjligt att hålla reda på. Palestinier har slagits mot israeliska soldater.
Palestinska terrorister har sprängt bomber i Israel. Israel har anfallit Gaza och Västbanken med stridsflygplan. Människorna i Gaza och Västbanken har blivit fattigare och fått det värre. Ilskan hos palestinierna har växt

1987 började palestinierna på Västbanken och i Gaza att göra uppror. Det kallas för intifadan. Israel hämnades genom att förstöra palestinska hus och genom att gripa eller döda palestinier som protesterade eller gjorde terrorattacker. På det sättet har våldet fortsatt i alla år.

1993 skrev den palestinska gruppen PLO och Israel under ett avtal. Israel erkände att PLO var palestinernas viktigaste organisation och att palestinierna skulle få bestämma själva på sin mark. PLO erkände att staten Israel hade rätt att finnas till. Något riktigt fredsavtal har inte skrivits under. Men under några år blev det bättre. Palestinierna fick bestämma mer i sina områden. De fick välja en egen president och en egen riksdag. PLOs ledare Yassir Arafat blev palestiniernas första president. När han dog 2004 blev Mahmud Abbas president. Han är med i gruppen Fatah. Fatah är den största palestinska organisationen. PLO och Fatah samarbetar.

Med Abbas som president förändrades mycket. Israels ledare ville hellre prata
med honom än med Arafat. Abbas och Israels ledare kom överens om fred.
Israels regering tvingades alla israeler att lämna Gaza 2005. Bara palestinier skulle bo där.

Men bland palestinierna blev fler och fler missnöjda med Fatah. De tyckte att de skaffade sig för mycket makt och fuskade med pengar. Gruppen Hamas ville inte samarbeta med Fatah. Gruppen fortsatte att använda våld mot Israel.

2006 vann Hamas överraskande det palestinska valet. Israel och många andra länder vägrade att samarbeta med Hamas. I många länder var Hamas hatade.
Medlemmar i Hamas hade flera gånger sprängt bomber och dödat människor i Israel. Hamas ledare sade att deras mål var att förstöra Israel. Nu skulle Hamas bestämma över palestinierna.

Men Hamas sysslade inte bara med bomber. En del av Hamas arbetade också med att hjälpa palestinier som hade det svårt. Därför var Hamas så populära bland palestinierna att de kunde vinna valet.

Men medlemmarna i Fatah var arga. De gillade inte att bli av med makten.
De gillade inte Hamas som ville styra efter religiösa lagar. Det blev snart strider mellan grupperna. Ledarna försökte stoppa bråken och samarbeta. Men det fungerade inte. Sommaren 2007 blev det fullt krig mellan grupperna i Gaza. Det slutade med att Hamas vann och kastade ut Fatah.

Nu är palestinierna splittrade. Fatah håller till på Västbanken och Hamas i Gaza. Israel har fortsatt att samarbeta med Fatah. Men drömmen om ett enda land, Palestina, verkar vara väldigt långt borta.

Fatahs ledare på Västbanken har fortsatt att ha kontakt med Israels ledare.
Men Hamas och Israel har fortsatt att vara fiender.

Grupper från Hamas har skjutit strids-raketer mot städer och byar i Israel.
Flera gånger har soldater och flygplan anfallit Gaza för att få slut på beskjutningen. Israel stängde under långa perioder gränsen till Gaza och hindrade människorna att köpa bränsle och andra varor.

Med hjälp av Egypten kom Hamas och Israel sommaren 2008 överens om att ta paus i striderna. I slutet av 2008 ökade Hamas ändå beskjutningen
med raketer.

Israels svar blev våldsamt. Strax efter jul anföll israeliska stridsflygplan Gaza.
I flera dagar bombades Gaza. I början av 2009 anföll israeliska soldater Gaza på marken. Striderna blev ojämna och höll på i flera veckor. 1300 palestinier dödades, de flesta av dem var vanliga människor. 13 israeler dödades.

Kriget tog slut den 17 januari. Men bara efter några veckor sköts på nytt raketer från Hamas grupper. Israels ledare sade att gränserna skulle vara stängda också i fortsättningen.

De palestinska områdena är fattiga och helt beroende av Israel. Många palestinier lever på arbeten i Israel. När det har varit strider med israelerna har de palestinska områdena stängts av. Det är ibland omöjligt att ta sig till den israeliska sidan. Många är utan arbete i de palestinska områdena.

Många arbetar i jordbruket och många har startat små företag som tillverkar kläder, lädervaror och mat. Men för många räcker inte pengarna till.
Många människor är fattiga och har svårt att få tag på mat och kläder.
I flyktinglägren är folk speciellt fattiga.

Barnen i de palestinska områdena går i grundskolan i nio år. Under striderna med israeler har ibland skolorna stängts och det har varit svårt att hålla undervisning. Efter grundskolan kan eleverna läsa vidare på högskolor och universitet.



lr_palestina_kartaSkrivet vintern 2003/2004 Uppdaterat våren 2009.
Huvudkälla: Utrikespolitiska institutet

Dela på Internet: