Fantasy för unga läsare
I fantasy-berättelser spelar magin eller andra övernaturliga
företeelser en viktig roll. I fantasivärlden finns det slott och
drakar, monster och häxor, hjältar och fiender. Trollkarlar, alver,
troll, dvärgar och jättar befolkar berättelserna.
Huvudpersonen har ett uppdrag, ofta något eller någon som man
söker efter. Det är vägen dit, hur hjälten löser detta, som är
stommen i boken.
Berättelser som trollbinder
många! Tänk på hur oändligt många som läst Sagan om ringen, Narnia
och Harry Potter! Språket i fantasy-böckerna är inte
lättillgängligt. Ovanliga namn, ord och uttryck förekommer ofta.
Böckerna är tjocka och kan kännas omöjliga att ta sig genom för
någon som inte har en god läsförmåga.
LL-förlaget erbjuder ett antal lättlästa titlar i denna genre
för att även ovana läsare ska få vältra sig i trollkarlar och
drakar. Niklas Krog är en känd fantasy-författare, som har skrivit
flera böcker i denna genre för LL-förlaget.
Krigarens sista strid av Krog, Niklas
Kejsarinnan lutade sig fram.
- Du har fått ett vapen och du ska använda det.
Biko har blivit tillfångatagen. Han måste kämpa på en arena och
döda både människor och monster. Hur ska han kunna ta sig därifrån.
Han vill inte döda, han vill bara hem till sin familj.
Läs mer
om Krigarens sista strid
Fler Fantasyböcker:
Andra böcker av Niklas Krog
I Krigarens
spår
Krigare
utan minne
Det magiska
molnet
Häxmästarens skugga
Draksvärdet
Undervisningspaketet: Niklas Krogs
fantasyvärld
Innehåller Krigare utan minne och Det magiska molnet samt en
TV-intervju med författaren. (ett samarbete med UR)
Av Jesper Tillberg
Mumien som inte kunde
sova
Kleo och underjordens
gåta
Övriga
Svarta bruden av Gudrun Wessnert
Skönhet,
odjur, häxor, prinsar - sagosamling
Tusen och en
natt - i 2 delar