Många krig har utkämpats sedan dess men andra
världskriget är en viktig pusselbit för att förstå utformandet av
dagens Europa och de frågor som européer fortfarande brottas
med.
Andra världskriget väcker existentiella frågor. Vad kan vi lära
oss av de fasansfulla saker som hände 1939-1945?
I läromedlen i historia får eleverna följa krigets utveckling
och stadier. I skön-
litteraturen skildras den utsatthet och desperation som kriget
förde med sig.
Det
finns även en lärarhandledning till Andra
världskriget-temat
Europa brinner - Hitler och andra världskriget
av Bengt Fredrikson
Året är 1932 och Hitler tillsammans
med nazisterna är på väg att ta makten i Tyskland. Några år senare
faller tyska bomber över Europa och det andra världskriget
börjar.
Kriget kommer att pågå i sex år och kosta minst 35 miljoner
människor livet. Men hur gick det till när Hitler tog makten? Och
hur stoppades den tyska krigsmaskinen till slut?
Europa brinner följer Adolf Hitlers liv från ungdomsåren till
slutet i bunkern i Berlins ruiner. Vi får läsa om alla viktiga
skeenden under kriget - blixtkriget, iskylan i Stalingrad, D-dagen
och mycket annat.
Läs mer om
Europa Brinner
Blod och Lera
Bengt Fredrikson har skrivit en bok om första världskriget. Den
tar upp vad som orsakade kriget, striderna i skyttegravarna och på
världshaven och hur kriget kom att sluta. Många anser att första
världskriget var orsaken till andra världskriget
Läs mer om
Blod och lera
Andra världskriget och nazism - fakta
1900-talet - Hundra svenska år
En faktabok om vad som hände i
Sverige under förra seklet. Varje årtionde har ett eget avsnitt och
andra världskriget återfinns på sid 57-80. Rikt illustrerad med
foton. Av Börje Dahlqvist.
Rekommenderas från år 7.
Läs mer om
boken
Hakkors och skinnskallar
Rasism från Auschwitz till Vålberg
Berättelser om hur judar och invandrare, homosexuella och
handikappade blir förföljda. Bosse Lindquist skriver om rasismen i
Sverige idag. Susanne Berglind berättar om hur hon och hennes
judiska familj sattes i koncentrationsläger av de tyska nazisterna.
Kurdo Baksi ger raka svar på frågor om invandrare.
Rekommenderas från år 6.
Läs
mer om boken
Andra världskriget och nazism - skönlitteratur
Anne Franks dagbok
Som 13-åring börjar Anne Frank skriva sin världsberömda dagbok. Här
skildrar hon de två år hon lever gömd, instängd med sin familj utan
att kunna gå ut. Hon skriver om sina känslor, om förälskelse och
förhållandet till de andra gömda personerna och om att leva under
hotet att bli upptäckt. Återberättad av Maja Witting med flera.
Rekommenderas från år 5.
Läs mer om
boken
Lyckobarnet - pojken som överlevde
förintelsen
En självbiografisk berättelse om THomas som hade tur och överlede
andra världskriget. Men han uppväxt blev svår nästan hela hans
familj dog i förintelsen.
Idag är Thomas välkänd jurist och argbear med männiksorättsfrågor
vid Internatieonella domsolen i Haag.
Läs mer om
boken
Det finns en lektion till boken
Kriget kommer!
Andra världskriget pågår. Nazisterna
tar över Danmark. Femtonårige Olof ger sig iväg i en liten fiskebåt
för att hjälpa en judisk man att komma över till Sverige. När han
närmar sig Köpenhamn, vimlar det av tyska soldater. Om att ta
ställning och att göra motstånd mot förtryck. Av Torsten Bengtsson.
Rekommenderas från år 5.
Läs mer om
boken
Ninas resa - en berättelse om att överleva
Familjemedlemmarna försvann en efter en. Till slut var det bara
Nina och hennes storebror Rudek kvar. Nina och hennes familj lever
tillsammans med tusentals andra judar i Warszawas getto. De
försöker leva så normalt som möjligt. Nina går i skolan, går på
fester och blir kär... Men livet i gettot blir allt svårare. Det är
ont om mat och människor börjar försvinna. Till slut står det klart
för alla - gettot ska stänga och alla judar föras till
utrotningsläger. Lena Einhorn. Rekommenderas från år 7.
Läs mer om
boken
Simon och ekarna
Simon är jude men vet inte om det. Hans adoptivföräldrar oroar
sig för kriget och judarna som förföljs. Om hur en pojke blir vuxen
när kriget rasar som värst. Men också en skildring av hur andra
världskriget påverkade livet i Sverige. Av Marianne Fredriksson,
återberättad av Pernilla Gesén. Rekommenderas från år 6.
Läs mer om
boken
Mannen utan öde
Året är 1944 och kriget pågår. Efter
ett år i koncentrationsläger återvänder 14-årige György till sitt
hem i Budapest. Han kan inte glömma de hemska saker som han sett i
lägret. Av Imre Kertész, återberättad av Johan Werkmäster.
Rekommenderas från år 7.
Läs mer om
boken
Många krig har utkämpats sedan dess men andra
världskriget är en viktig pusselbit för att förstå utformandet av
dagens Europa och de frågor som européer fortfarande brottas
med.
Andra världskriget väcker existentiella frågor. Vad kan vi lära
oss av de fasansfulla saker som hände 1939-1945?
I läromedlen i historia får eleverna följa krigets utveckling
och stadier. I skön-
litteraturen skildras den utsatthet och desperation som kriget
förde med sig.
av Bengt Fredrikson 
Året är 1932 och Hitler tillsammans med nazisterna är på väg att
ta makten i Tyskland. Några år senare faller tyska bomber över
Europa och det andra världskriget börjar.
Kriget kommer att pågå i sex år och kosta minst 35 miljoner
människor livet. Men hur gick det till när Hitler tog makten? Och
hur stoppades den tyska krigsmaskinen till slut?
Europa brinner följer Adolf Hitlers liv från ungdomsåren till
slutet i bunkern i Berlins ruiner. Vi får läsa om alla viktiga
skeenden under kriget - blixtkriget, iskylan i Stalingrad, D-dagen
och mycket annat.
Så här står det i kursplanen:
Skolan skall i sin undervisning inom det
samhällsorienterande kunskapsområdet sträva efter att eleven
undersöker och förstår samhälleliga samband och sammanhang i
nutiden och förfluten tid samt reflekterar över vad dessa kan
innebära för framtiden.
I slutet av nionde skolåret skall eleven inom det
samhällsorienterande kunskapsområdet förstå grundläggande begrepp
och företeelser i ett demokratiskt system och kunna problematisera
demokratiska förhållningssätt i vardagen. Eleven skall även förstå
och kunna resonera kring möjligheter och svårigheter som uppstår i
ett samhälle med kulturell mångfald.
Andra världskriget och nazism - fakta
1900-talet - Hundra svenska
år 
En faktabok om vad som hände i Sverige under förra seklet. Varje
årtionde har ett eget avsnitt och andra världskriget återfinns på
sid 57-80. Rikt illustrerad med foton. Av Börje Dahlqvist.
Rekommenderas från år 7.
Hakkors och skinnskallar
Rasism från Auschwitz till Vålberg
Berättelser om hur judar och invandrare, homosexuella och
handikappade blir förföljda. Bosse Lindquist skriver om rasismen i
Sverige idag. Susanne Berglind berättar om hur hon och hennes
judiska familj sattes i koncentrationsläger av de tyska nazisterna.
Kurdo Baksi ger raka svar på frågor om invandrare.
Rekommenderas från år 6.
Jag bröt med nazismen
Dennis Persson var nynazist. Han berättar om varför han valde att
bli nazist och vad det sedan var som fick honom att bryta med
nazismen. Av Dennis Persson
Rekommenderas från år 7.
Andra världskriget och nazism - skönlitteratur
Anne Franks dagbok
Som 13-åring börjar Anne Frank skriva sin världsberömda dagbok. Här
skildrar hon de två år hon lever gömd, instängd med sin familj utan
att kunna gå ut. Hon skriver om sina känslor, om förälskelse och
förhållandet till de andra gömda personerna och om att leva under
hotet att bli upptäckt. Återberättad av Maja Witting med flera.
Rekommenderas från år 5. 
Kriget kommer!
Andra världskriget pågår. Nazisterna tar över Danmark. Femtonårige
Olof ger sig iväg i en liten fiskebåt för att hjälpa en judisk man
att komma över till Sverige. När han närmar sig Köpenhamn, vimlar
det av tyska soldater. Om att ta ställning och att göra motstånd
mot förtryck. Av Torsten Bengtsson. Rekommenderas från år
5.
Ninas
resa - en berättelse om att överleva
Familjemedlemmarna försvann en efter en. Till slut var det bara
Nina och hennes storebror Rudek kvar. Nina och hennes familj lever
tillsammans med tusentals andra judar i Warszawas getto. De
försöker leva så normalt som möjligt. Nina går i skolan, går på
fester och blir kär... Men livet i gettot blir allt svårare. Det är
ont om mat och människor börjar försvinna. Till slut står det klart
för alla - gettot ska stänga och alla judar föras till
utrotningsläger. Lena Einhorn. Rekommenderas från år
7.
Simon och ekarna
Simon är jude men vet inte om det. Hans adoptivföräldrar
oroar sig för kriget och judarna som förföljs. Om hur en pojke blir
vuxen när kriget rasar som värst. Men också en skildring av hur
andra världskriget påverkade livet i Sverige. Av Marianne
Fredriksson, återberättad av Pernilla Gesén. Rekommenderas från
år 6.
Mannen utan öde
Året är 1944 och kriget pågår. Efter ett år i
koncentrationsläger återvänder 14-årige György till sitt hem i
Budapest. Han kan inte glömma de hemska saker som han sett i
lägret. Av Imre Kertész, återberättad av Johan Werkmäster.
Rekommenderas från år 7.
A-6171 Jag överlevde
Auschwitz
Den judiska pojken Ferenc Göndör växer upp i en liten by i
Ungern på 1930-talet. Av nazisterna blir han satt i
koncentrationsläger där han får uppleva ofattbara grymheter. En
sann berättelse om en människa som överlevde Auschwitz. Av Göndör
Ferenc, bearbetad till lättläst av Erik Eriksson. Rekommenderas
från år 7.