2010-12-15
Vad skulle du göra efter 28 år i fängelset?
Diskutera i helklass genom 4-hörns övning:
I år (2010) är det 20 år sedan Nelson Mandela släpptes ut ur
fängelset. Då hade han suttit fängslad i 28 år. Mandela fortsatte
att arbeta för ett fritt och demokratiskt Sydafrika. Han fick
Nobels fredspris 1993 och 1994 blev Mandela Sydafrikas
president.
Underlaget för lektionen består av
ett utdrag ur 8 SIDORs 25 år med nyheter och en serie frågor.
Allt material du behöver för lektionen ingår alltså!
Läs mer om 8
SIDOR, 25 år med nyheter!
Liknande lektioner
2010-12-15
Ibland upplever jag att elever har svårt att förstå att
i en värld där mycket är fiktion finns det saker som verkligen
händer på riktigt. Det finns därför en poäng i att vi... Läs mer
2010-11-15
MITT LAND eller MITT HEMLAND är ett klassiskt tema i
SVA-grupper. Att läsa om Sverige i kursen är självklart.
De två viktigaste uppdragen vi SVA-lärare har är att undervisa... Läs mer