Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Följ oos på facebook
Få information om vad som händer hos oss, på lättläst-området och våra aktuella erbjudanden.

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 6 februari
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

Erbjudande till skolbibliotek

Fyll på skolbiblioteket med
tolv valfria böcker
och 8 SIDOR till bra pris!
Läs mer och beställ
Nytt nyhetsbrev för skolbibliotek. Läs det och välj vilka nyhetsbrev du vill få!

Senaste 8 SIDOR

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

Med Jan Guillou i centrum

Paketet innehåller en film,
ett radioinslag och två böcker:

  • Hur jobbar en författare? Filmat inslag ur Orden med Anna Charlotta Gunnarsson, som intervjuar Jan Guillou. (DVD 30 min).
  • Hämnd - Radioinslag från Stjärnstopp (CD 15 min)
  • Ondskan (lättläst version från LL-förlaget)
  • Arn - Vägen till Jerusalem (lättläst version från LL-förlaget)

Rekommenderas för högstadiet och gymnasiet.

Du kan beställa paketet från UR:s kundtjänst
Pris för paketet 140 kr

Diskutera hämnd i undervisningen

lr_Guillou_140pxJan Guillou är en av landets mest kända författare. Han har skrivit drygt 30 böcker som är lästa och älskade av många. Några av hans mest omtalade böcker finns i lättläst version, Ondskan och Arn - Vägen till Jerusalem, så nu kan även läsovana elever ta del av ett populärt författarskap.
Båda böckerna har filmats, Arn i två filmer, som många elever har sett. Låt eleverna läsa böckerna och jämföra med filmerna. Vad är inte med i boken resp filmen? Var det boken eller filmen som var mest spännande?

I radioinslaget diskuteras begreppet Hämnd och illustreras med Ondskan och Mozarts Trollflöjten. Får man hämnas? Eller: Don't get mad, get even.Hur bygger man upp en historia så att hämnden blir oundviklig och gruvlig. Hur ser hämnden ut i Ondskan? Vad triggar igång hämndbegäret? Går det att undvika att hämnas? Kan man hämnas på ett oblodigt sätt?

I den filmade intervjun berättar Jan Guillou om arbetet kring sina böcker. Hur skapas trovärdiga karaktärer och hur bygger man upp en berättelse. Måste man veta hur boken slutar när man skriver de första raderna? Jan Guillou berättar om sina erfarenheter och använder de egna böckerna som exempel.

Vad är enligt Guillou skillnaden mellan journalistik och litteratur?
Hur kan en journalistisk text se ut och hur blir den som litteratur?

Jan Guillou, författare och journalist, berättar om arbetet kring sina böcker. Hur skapas trovärdiga karaktärer och hur byggs en berättelse? Måste man veta hur boken slutar när man skriver de första raderna?


Läs hur specialpedagogen Marie Sandin använde paketet i undervisningen