Vad är lättläst?

Det är titeln på en skrift från SPSM. I den tar Ingvar Lundberg och Monica Reichenberg upp innebörden av begreppet lättläst. Vi har varit med i produktionen.
Här kan du läsa, beställa och ladda ned

Följ oos på facebook
Få information om vad som händer hos oss, på lättläst-området och våra aktuella erbjudanden.

Nytt nyhetsbrev

från Lärarrummet för lättläst skickade vi ut 6 februari
Här kan du läsa nyhetsbrevet
Bli medlem i Lärarrummet så får du också nyhetsbrev

Vi kommer till dig!

Vi erbjuder fortbildning
om lättläst till landets
vuxenutbildare.
Läs mer och boka in oss (pdf)

Erbjudande till skolbibliotek

Fyll på skolbiblioteket med
tolv valfria böcker
och 8 SIDOR till bra pris!
Läs mer och beställ
Nytt nyhetsbrev för skolbibliotek. Läs det och välj vilka nyhetsbrev du vill få!

Senaste 8 SIDOR

Bli medlem

Bli medlem i vårt
Lärarrum för lättläst!

Du får bland annat
nyhetsbrev, erbjudanden,
inbjudningar
till pedagogträffar.
Klicka här och anmäl dig!

Lättlästpaket: I en klass för sig

UR och Centrum för lättläst har gemensamt sammanställt undervisningspaket kopplade till olika teman. Paketen består av lättlästa böcker och program från UR som tillsammans blir ett bra diskussionsunderlag för undervisningen i svenska. Undervisningspaket för särskola består av en tv-serie och tre böcker:

TV-SERIEN: I en klass för sig

lr_EnKlassForSig_LLpaket_224xSofie, Sussanne och Daniel är tre helt vanliga ungdomar som går i gymnasie- särskola. I tv-serien I en klass för sig får vi följa dem i deras vardag, i skolan och på fritiden. De tre ungdomarna bjuder generöst på sig själva och sina funderingar kring livet, relationer och framtidsdrömmar. Hur är det att känna sig lite annorlunda? Och hur löser de besvärliga situationer som kan uppstå? Serien tar upp allmängiltiga frågor som kan intressera alla ungdomar. Läs mer om serien och beställ filmen från UR på Pedagogwebben.
Läs mer om TV-serien

BOKPAKETET: Tre böcker om relationer

Nio dagar i Maddes liv handlar om Madde som jobbar i stadsparken och ofta drömmer sig bort. En dag möter hon Jacob som kommer till parken och äter sina lunchmackor. Madde funderar mycket på Jakob och på annat som hänt henne tidigare i livet. Det handlar om att bli utnyttjad men också om att vara stark och gå vidare. Boken är skriven av Maria Kuchen. Inbunden.

Kattvinter av Cecilia Borgkvist handlar om svartsjuka och missförstånd mellan Björn och Natalie som är ett par. Björn är otrogen och Natalie blir tröstad av Filip och de flyttar ihop. Men en liten kattunge dyker upp som skapar ännu fler konflikter. Är tre en för mycket? Men Filip och Natalie får hjälp att lösa problemen. Inbunden.

Svindlande höjder är klassikern av Emily Brontë, återberättad av Malin Lindroth. Det är sen kväll och stormen viner över heden. Mr Lockwood tvingas övernatta på godset Svindlande höjder. Under natten drömmer han hemska drömmar om hur en kvinna, ett spöke, ber att få bli insläppt i huset genom fönstret. Av sin hushållerska får han veta mer om godset och dess ägare Mr Heathcliff. Det han får höra är en storslagen berättelse om heden, om svek, hämnd och kärlek som aldrig dör. Inbunden.
Paketpris med 20 % rabatt!

Få alla tre böckerna för 400 kr - ordinariepris 500 kr

Dela på Internet: