Hedvig Ljungar

Namn: Hedvig Ljungar, ålder: 20, Debuterar med ungdomsboken: ”På spaning med Hedvig – frihet, jämlikhet och rakade ben”
Spanar på: inre och yttre motsättningar. Med det menas exempelvis: Makt i samhället. Frågan om en ung kvinna ska eller inte ska raka benen. Den handlar också glimtvis om: en sorglös och sorgfull passion mellan en ung kvinna och en dansk sjöman
Litterärt måtto: det personliga är politiskt – som jag knyckt av Suzanne Brøgger
Favoritord: andedräkt
Ord jag irriteras av: skuld
Ord jag inte förstår innebörden av: kvinnolitteratur
Sympatiskt drag: skriver lättläst
Pysslar vid sidan om skrivandet med att: plugga litteraturvetenskap
Sträckläser: Anton Tjechov och Claire Castillon
Läser med möda: Pär Lagerkvist
Läser med pannan i veck: Maja Lundgren
Läser med andan i halsen: Erica Jong
Läser i smyg: Per Morbergs kokböcker
Det händer att jag ljuger och säger att jag har läst: Jean-Paul Sartre
Uppskattar: välformulerad text
Favoritsysselsättning: applådera
Oroas av: min känslighet
Skrattar högt när: människor förnekar könsroller
Gråter högt när: människor förnekar könsroller
I morgontidningen läser jag gärna: litteraturkritik och politiska kåserier
I morgontidningen skiter jag fullständigt i: helgens klubbguider
Demokrati är bland annat en fråga om: alla människors lika möjlighet att läsa böcker. Att skriva lättläst är därför: att kämpa för demokrati.
Kopplar av: i badkaret med silvertassar
Är inte med i Facebook för att: jag vill verka lite för mer än andra
Och: för att jag är rädd om min integritet och mån om min frihet
Är emot: att kalla kultur för underhållning
Är för: att äta kolhydrater och därmed protestera mot vikthetsen
Skriver i framtiden: kanske ännu en bok!
Skriver troligen aldrig: ett reportage om golf
Undrar: om det går att leva i frihet trots omvärldens sanningar, normer och ramar för människolivet
Hoppas: att det går att påverka genom ord
Tror: att det går att glänta på dörrar genom ord
Böcker utgivna av Hedvig Ljungar