Carita Portuondo Andersson

Jag har arbetat som journalist länge. Ofta har jag skrivit om hur det är på jobbet. Vilka problem och möjligheter som finns där. Men jag har skrivit om mycket annat också.
När jag var 16 år dog min mamma. Det var naturligtvis en upplevelse som påverkade mig på många sätt. Jag är väldigt medveten om att vi alla ska dö och att det kan ske när vi är ganska unga. Därför vill jag inte vänta med det jag vill göra. I morgon eller nästa år kanske jag inte finns. Därför är titeln på min bok ”Våga leva våga dö”. När vi vet att vi ska dö kan vi leva mer nu. Så tänker jag.
Jag vet också att om man inte låter sorgen ta plats när den kommer, så kan man må väldigt dåligt många år efteråt. Därför ska vi inte vara rädda för att prata om döden. Det är nödvändigt att sörja för att kunna leva ett bra liv. I min bok har jag pratat med många människor som har tänkt många kloka tankar om döden.
Böcker utgivna av Carita Portuondo Andersson